BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
INGAT...LAPANGKAN FIKIRAN!!
MINDA POSITIF ADALAH MINDA KEJAYAAN

Penaja

TERJAH
BLOG TAMINGSARIPURBA
DIARIHAMIL
PEMINATKERIS
MYFADHLINSAKINA
GELOMBANGPUTIH
Advertise Now!

"u follow, i follow"

Jumaat, 14 Oktober 2011

sepohon cinta



♥ "Sebatang pohon cinta yg d'tanam harus b'rakarkan kejujuran. Agar tunas2 yg keluar b'daunkan kesetiaan, b'bungakan ketulusan. Lalu siramilah ia dgn kasih sayang dan dipupuk serta dibaja dgn kepercayaan. InsyaAllah ia akan tumbuh subur " ♥
Hak Cipta Blogger,

hati



"Pesan pada DIRI
jgn tsalah mmberi HATI pd insan yg tak sudi,
pd insan yg tak mngerti..
krn skali kita mmberi,
slamanya dia di HATI.
Skali kita dlukai,
smpai bila2 tetap kita ingati.
Pesan lagi pada diri,
hati2lah mmberi HATI sbab ia hanya utk insan yg tahu,
tahu mghrgai btapa tngginya nilai skeping HATI.
HATI & PERASAAN ini hnya utk yg MENYINTAI & MENYAYANGI kita dgn SEIKHLAS HATI"
Hak Cipta Blogger,


Belajarlah mencintai orang yang hari ini masih milikmu
sebelum dia pergi dari hidupmu
Hari ini mungkin dia masih mencintaimu
tapi mungkin esok takkan ada lg cintanya untukmu
mungkin esok kamu yang akan lebih mencintainya
ketika dia telah pergi
Jadi jangan pernah sia-siakan cinta
cinta yang sekarang ini masih mengisi hatimu
Hak Cipta Blogger,

Rabu, 7 September 2011

Ya Allah, seandainya kematian adalah baik untukku matikanlah di sisiMu, dan seandainya kehidupan adalah lebih baik untukku, berikan aku kehidupan yang terbaik
Hak Cipta Blogger,

Sabtu, 6 Ogos 2011


Kelmarin memberikan pengalaman dalam setiap inci langkah kita, semalam adalah teladan serta pengajarannya... dan untuk menghadapi hari esok, jadikanlah kelmarin dan semalam itu sebagai pedoman dalam menerokai sebuah kehidupan

Hak Cipta Blogger,

Mutiara kata


Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan,tapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba,biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalan, tapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan belum pasti untuk selama-lamanya

Hak Cipta Blogger,

Rabu, 27 Julai 2011

Akhirnya Kutemui Cinta-Mu...Lalu aku pun memeluk Islam

"Saya mendah tangan dan bersyukur.Ayah yang pernah menghalau dan mahu membunuh saya, Akhirnya tutut mengucap syahadah.Begitu juga ibu"...

Buku yang mengisahkan tentang perjalanan spiritual yang dilalui oleh Nazrey Juhani (Bekas anggota kumpulan nashid Raihan), Susan Manen dan Johan Abdullah (Pelakon), Iman Wan (Pencipta Lagu), Satilah Abdullah (ibu penyanyi Ning Baizura)
Hak Cipta Blogger,
Fadhlin Sakina


Jumaat, 6 Mei 2011

Buat Pedoman Bersama



BUAT PEDOMAN BERSAMA. Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.... Karena ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup. Begitulah juga ......... Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya.... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja.... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu.... Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang.... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi.... Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya.... Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelezatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal. Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang ain Kamu juga yang akan MENYESAL.... random tags..sampaikan kebenaran walaupon ianya perit :)

Di Akui Sah,

Isnin, 18 April 2011

Hantarkan Aku Ke sana.....

Kegelisahan memenuhi dada ini…
Bersama rasa rindu yang mendalam…
Dari hamba yang berlumur dosa dan kealpaan…
Berharap dapat bersua dengan-Mu…
Wahai Rabbul`alamiin…

Dengan taubat ku berharap…
Kuatkan jiwa ini mendatanginya…
Kukuhkan langkah kaki ini menempuhnya…
Azamkan niat ini dalam mencapainya…
Ikhlaskan hati ini menjalaninya…

Aku rindu…Aku rindu…Aku rindu…
Rindu berjumpa dengan-Mu dalam SYAHADAH…
Rindu bersua dengan-Mu dalam IMAN…
Rindu bersama-Mu dalam TAUHID…
Rindu indahnya hidup dalam naungan-Mu…
Syari`at ISLAM…Daulah ISLAM…Khilafah ISLAM

Wahai Allah yang tiada sekutu bagi-Mu…
Hantarkanlah kerinduanku ini…
Mudahkanlah…
Lapangkanlah…
untuk meraih cita-cita…
KEMULIAAN HIDUP DALAM ISLAM
KESYAHIDAN DALAM PERJUANGAN

Aku berharap ….
Redhai dan kabulkanlah…
Amin ya Allah, ya Rabbal`alamiin…

syair-syair jihad

Bagi setiap musibah ada penghibur yang meringankannya
Tapi bagi yang menimpa Islam tiada penghiburnya
Sampai semua mihrob menangis padahal ia benda mati
Bahkan seluruh mimbar merintih sedangkan ia kayu jati
Seorang `Abid yang tunduk kepada Alloh lagi penuh kekhusyu`an
Sedang air mata dari kedua pipinya bercucuran
Kini masjid-masjid telah menjadi gereja di waktu maghrib
Tidak ada di dalamnya selain lonceng dan kayu salib
Itulah musibah melupakan apa yang telah lalu
Dan tidak mungkin lupa walau waktu telah lama berlalu…

Wahai para penunggang kuda yang kurus kelelahan
Seolah ia burung penyambar dalam bidang pacuan
Wahai para penyandang pedang India yang tajam
Seolah ia bara api di kegelapan malam yang kelam
Wahai orang-orang bercengkrama di belakang sungai karena gembira
Di negerinya mereka memiliki kejayaan dan kuasa…

Apa kalian telah mengetahui berita tentang Islam sekarang
Sungguh para pengendara telah berjalan dengan berita mereka
Sungguh banyak para tokoh meminta bantuan
Sedang mereka tawanan dan terbunuh
Namun tidak bergeming satupun manusia
Kenapa saling memutus dalam Islam di antara kalian
Sedang kalian wahai hamba-hamba Alloh adalah Saudara
Apa tidak ada jiwa-jiwa besar yang memiliki cita-cita
Apa terhadap kebaikan ini ada penolong dan pembela…

Hai orang-orang yang untuk membela suatu kaum telah terpecah banyak golongan
Yang karenanya mereka diserang kekafiran dan kedurjanaan
Kemarin mereka raja-raja di istana mereka
Sekarang dalam belenggu kekafiran mereka menjadi sahaya
Andai engkau melihat mereka bingung tiada penunjuk jalan
Berbagai pakaian kehinaan mereka telah rasakan
Andai engkau lihat tangisan mereka saat diperjual-belikan
Tentu engkau terperangah dan diliputi kepedihan…

Ya Robb, bayi dan sang ibu telah dipisahkan
Sebagaimana ruh telah dijauhkan dari badan
Sang puteri yang tak pernah dilihat matahari dengan terbuka
Seolah ia berlian dan batu permata
Kini digiring si bule sebagai budak seraya dihinakan
Matanya menangis dan hati penuh keheranan
Untuk seperti ini hati luluh karena kesedihan
Andai di hati ini ada Islam dan keimanan
Apa untuk Jihad disana ada yang mencari jalan…

Sungguh surga peristirahatan telah penuh dengan hiasan
Bidadari dan para pelayan telah menengok dari kamar-kamar
Mendapatkan kebaikan ini demi Alloh mereka para pendekar
Kemudian sholawat kepada Al-Mukhtar dari Alloh semoga di limpahkan
Sepanjang angin berhembus dan berguncang dahan pepohonan…

Jumaat, 15 April 2011

Doa Di Akhir Hayatnya..



Doa Saidina Osman Ibn Affan r.a ketika di akhir hayatnya..

Tatkala Saidina Osman sedang membaca Al-Quran, tiba-tiba datang segerombolan pemberontak memukulnya. Darah banyak mengalir sehingga ke janggut beliau.

Dalam keadaan sedemikian maka Saidina Osman berdoa, “Tidak ada Tuhan yang disembah melainkan Engkau, sesungguhnya aku adalah di antara orang-orang yang menganiayai diriku sendiri. Ya Allah, ya Tuhan aku mohon bantuanMu atas segala urusanku. Aku mohon padaMu supaya aku sabar menerima cubaan yang menimpa diriku ini.”

Kisah Ummu Habibah



Dalam satu peristiwa, Panglima perang Quraisy yang bernama Abu Sufyan telah menyusup masuk ke Kota Madinah secara diam-diam dan memasuki ke rumah anaknya iaitu Ummu Habibah. Ketika Abu Sufyan hendak duduk di atas tikar yang disediakan untuk tempat duduk Nabi Muhammad s.a.w Ummu Habibah menarik dan menggulung tikar itu.

Melihat perlakuan anaknya maka Abu Sufyan bertanya, “Hai anakku mengapa engkau menggulung tikar itu? apakah kerana ia terlalu buruk untukku?”

Ummu Habibah menjawab, “Tikar itu adalah dikhususkan untuk tempat Nabi s.a.w sedangkan ayah seorang musyrik yang najis, tidak layak untuk duduk di atas tikar ini.”

Rabu, 13 April 2011

SUAMI : KETIKA ISTERIMU MENANGIS, GENGGAMLAH ERAT TANGANNYA



Jika isteri menangis dihadapanmu…. “hargai lah ia sblm terlewat…” Jika seorang isteri menangis dihadapanmu, itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi… Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.. Jika kau membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya! Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, kacuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah! Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu. Dia akan menurunkan rasa EGOnya. Wahai suami2, jika seorang istri pernah menangis karenamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian. Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam … Wahai suami2, jika seorang isteri menangis keranamu, tolong jangan menyia-nyiakannya. Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya. Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu. Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ? Apakah keistimewaan perempuan ini ? Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..
TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..
SENYUMAN’nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .
PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..
Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..
Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya. ..
Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN’nya. .
Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..
Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..
TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.
Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal… Bahawa “Betapa BERHARGAnya dia”…

Sebarkan ini ke SELURUH ISTERI2 yg soleha dan SUAMI2 yang kamu kenal agar mereka tidak lupa bahwa ISTERI mrk begitu berHARGA… Dan sangat berHARGA.

Selasa, 5 April 2011

Makna Cinta dan Kehidupan



Semua orang petah berbicara mengenai cinta, tetapi bagaimanakah memperolehi cinta yang terunggul?
Untuk mendapat cinta manusia yang tulus lagi sejati, carilah dan kahwinilah manusia yang mencintai Allah dan Allah juavmenyintainya vsupaya terisi makna cinta yang sebenar. Sabda Nabi SAW: Amalan yang paling disukai Allah ialah mencintai kerana Allah dan membenci kerana Allah Riwayat Ahmad Berpasangan dan cinta adalah naluri dan nafsu, otak mengawalnya. Jika biarkan cinta kuasai diri hingga merosakkan hidup, nescaya diburu penyesalan sepanjang hayatnya.

Setiap pasangan perlu belajar menggemari kegemaran pasangannya dan memperbanyakkan ciri-ciri persamaan antara keduanya bagi melancarkan hubungan dan komunikasi mereka. Untuk saling memahami, seseorang perlu meluahkan rasa hati. Silapnya kita sering menganggap bahawa yang meluahkan rasa isi hati itu sebagai pendendam dan celupar.

Keintiman pasangan dilihat sejauh mana perkongsian citarasa, fikiran, perasaan, tingkah laku, hasrat dan keputusan antara mereka. Keputusan sepakat membawa berkat. Pasangan yang tidak ada rasa sepakat, tiada saling bergantungan dan tiada rasa tanggungjawab adalah antara petanda bahawa keintiman antara mereka semakin berkurangan. Kualiti perhubungan antara pasangan dapat dilihat daripada kualiti komunikasi sama ada positif atau negatif. Kuasai teknik berhubung supaya maksud anda difahami. Bersikap terlalu kritis terhadap pasangan menyebabkan hilang keseronokan dalam perhubungan malah timbul kebosanan. Kritikan biar berhikmah agar ia tak tersinggung.

Ingatlah bahawa hati wanita terletak di mulut, kerana mereka gemar meluahkan perasaan dengan kata-kata. Mulut lelaki pula berada di hati, kerana mereka lebih suka memendam rasa. Sikap cemburu itu pula tandanya sayang, akan tetapi cemburu yang berlebihan adalah antara petanda curiga serta ingin menguasai pasangannya. Cemburu biar kena pada tempatnya. Pasangan yang bahagia menggunakan alasan untuk membela antara satu sama lain. Manakala pasangan yang tidak bahagia berusaha mencari alasan untuk saling tuduh-menuduh. Pasangan yang selalu hendak menang, pentingkan emosi serta egois akan burukkan lagi perhubungan apabila berlaku krisis.

Usah pentingkan diri tapi banyakkan toleransi. Jika setiap pasangan mengharapkan cinta mereka saling berbalas, berlumba-lumbalah mencari kasih sayang dan carilah keredhaan Allah, itu adalah sebaik-baik pengharapan. Cintailah siapa yang kamu cintai, tapi suatu hari nanti kamu akan berpisah dengannya, tetapi mencintai Tuhan kekal buat selamanya. Selami keikhlasan pasangan anda seadanya!
Semua orang petah berbicara mengenai cinta, tetapi bagaimanakah memperolehi cinta yang terunggul? Untuk mendapat cinta manusia yang tulus lagi sejati, carilah dan kahwinilah manusia yang mencintai Allah dan Allah juavmenyintainya vsupaya terisi makna cinta yang sebenar. Sabda Nabi SAW: Amalan yang paling disukai Allah ialah mencintai kerana Allah dan membenci
kerana Allah Riwayat Ahmad Berpasangan dan cinta adalah naluri dan nafsu,
otak mengawalnya. Jika biarkan cinta kuasai diri
hingga merosakkan hidup, nescaya diburu
penyesalan sepanjang hayatnya. Setiap pasangan
perlu belajar menggemari kegemaran pasangannya
dan memperbanyakkan ciri-ciri persamaan antara
keduanya bagi melancarkan hubungan dan
komunikasi mereka. Untuk saling memahami,
seseorang perlu meluahkan rasa hati. Silapnya
kita sering menganggap bahawa yang meluahkan
rasa isi hati itu sebagai pendendam dan celupar. Keintiman pasangan dilihat sejauh mana
perkongsian citarasa, fikiran, perasaan, tingkah
laku, hasrat dan keputusan antara mereka.
Keputusan sepakat membawa berkat. Pasangan
yang tidak ada rasa sepakat, tiada saling
bergantungan dan tiada rasa tanggungjawab
adalah antara petanda bahawa keintiman antara
mereka semakin berkurangan. Kualiti perhubungan antara pasangan dapat dilihat
daripada kualiti komunikasi sama ada positif atau
negatif. Kuasai teknik berhubung supaya maksud
anda difahami. Bersikap terlalu kritis terhadap
pasangan menyebabkan hilang keseronokan
dalam perhubungan malah timbul kebosanan.
Kritikan biar berhikmah agar ia tak tersinggung.
Ingatlah bahawa hati wanita terletak di mulut,
kerana mereka gemar meluahkan perasaan
dengan kata-kata. Mulut lelaki pula berada di hati,
kerana mereka lebih suka memendam rasa. Sikap cemburu itu pula tandanya sayang, akan
tetapi cemburu yang berlebihan adalah antara
petanda curiga serta ingin menguasai
pasangannya. Cemburu biar kena pada
tempatnya. Pasangan yang bahagia menggunakan
alasan untuk membela antara satu sama lain.
Manakala pasangan yang tidak bahagia berusaha
mencari alasan untuk saling tuduh-menuduh. Pasangan yang selalu hendak menang,
pentingkan emosi serta egois akan burukkan lagi
perhubungan apabila berlaku krisis. Usah
pentingkan diri tapi banyakkan toleransi. Jika
setiap pasangan mengharapkan cinta mereka
saling berbalas, berlumba-lumbalah mencari kasih
sayang dan carilah keredhaan Allah, itu adalah
sebaik-baik pengharapan. Cintailah siapa yang kamu cintai, tapi suatu hari
nanti kamu akan berpisah dengannya, tetapi
mencintai Tuhan kekal buat selamanya. Selami
keikhlasan pasangan anda seadanya!

Happy Birthday




Selamat Hari Jadi kepada rakan-rakan,semoga anda dipanjangkan umur

Isnin, 4 April 2011

Cintaku hanya padaMu



Sekiranya,
Kita cinta kepada manusia,
tak semestinya manusia cinta kepada kita,
Tapi sekiranya,
kita cinta kepada Allah SWT,
nescaya cinta Allah tiada penghujungnya.

sekiranya,
kita cinta kepada manusia,
kita akan cemburu pada orang yang mencintai
orang yang kita cintai,
Tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah swt,
nescaya kita akan turut mencintai orang yang
melabuhkan cintanya kepada Allah juga.

Ya Allah,
Andainya dia adalah jodoh
yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku,
Maka,
Campakkanlah ke dalam hatiku,
Cinta kepadanya adalah kerana-Mu,
Dan campakkanlah ke dalam hatinya,
Cinta kepadaku adalah kerana-Mu.

Namun,
Andainya dia bukanlah jodoh yang
ditetapkan oleh-Mu kepadaku,
Berikanlah aku kekuatan agar pasrah
dalam mengharungi ujian,
yang Kau berikan kepadaku.....

AMINAH QUTB
(Beliau merupakan adik perempuan kepada tokoh terkenal SYED QUTB yang mati di tali gantung kerana ketajaman penanya)

Dosa tidak menutup Aurat


Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam buat junjungan kita Rasulullah S.A.W dan para ahlul bait, sahabat-sahabat baginda dan mereka yang sentiasa mengikuti sunnahnya. Amin

Agak lama juga tak update blog, sebenarnya saya cuba untuk menulis setiap bait kata-kata dari hati namun bila otak ligat megeluarkan idea, tiba-tiba tangan kaku, semua idea pun hilang. Saya tertarik dengan kata-kata seorang penulis blog " Bila idea hilang, mungkin Allah tahu apa yang akan disampaikan itu, penulis sendiri tak ikut" Allah kan tahu apa yang terbaik buat kita hambaNya..

Malam ini, saya cuba lagi untuk mengupdate blog dan menulis entry yang bertajuk"kenapa berdalih nak tutup aurat?"

muslimah telah Allah ciptakan mulia tarafnya dan tinggi darjatnya sama dengan Ar-rijal atau mungkin lebih tinggi. Tak percaya? nak bukti?

"Wanita solehah itu lebih baik dari 1000 lelaki soleh"

tak cukup?

bagaimana pula dengan yang ini?

daripada ummu salamah (isteri nabi Muhammad S.A.W)



Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”
Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”
Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani)
nak lagi?
Rasulullah bersabda,'Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah'. (Riwayat Muslim).*

percaya tak sekarang?

Tapi, apa dah jadi dengan wanita muslimah sekarang? merendahkan martabat diri serendah epal yang jatuh menyembah bumi dari pohon tinggi. Perhiasan mereka? ditayang kepada lelaki ajnabi. Bila dipuji, " perghhh lawa siot!! " diusik si nakal, "phewwwitttt" BANGGA.... dah cukup lawa katanya. Kena tunjuk lagi ni, pakai seluar atau skirt pendek, tunjuk peha putih melepak. Rambut?? hmmm hitam sangat, nak macam artis hollywood tu.. perang. Blonde ke? tak pun merah.. Astaghfirullahalazim ukhti... Tak nak ke jadi Hurun A'in? penghias Raudhah?

saya ingin berkongsi ungkapan yang saya ambil dari blog salju sakinah

"Tidak aku gadaikan tawaran menjadi calon bidadari syurga semata-mata ingin menjadi bidadari dunia yang akan pudar kecantikannya"

Sedarlah, kecantikan yang kau banggakan bukan milikmu tapi milik Penciptanya. Tiba saat pasti akan dikembalikan. Tidak berasa malukah kita berbangga dengan kecantikan yang bukan milik kita?



Jagalah maruah dan ketinggian martabatmu akhwat. Jangan mudah sangat disentuh dan diajak bicara oleh si ikhwan. Dirimu sepatutnya tercipta mahal tapi mengapa menjerumuskan diri ke kancah kemurahan? Mudah sangat termakan pujukan rayunya berlidah buaya. Sangka diri dicintai, rupanya hanya tubuh ingin dimiliki.

Alhamdulillah... dah ramai kaum hawa yang asalnya tidak bertudung, tetapi menyimpan hajat ingin bertudung. Tapi... masih ada tapi. Mengapa BERDALIH NAK TUTUP AURAT?? Anda malu ea? takut dengan tanggapan orang nanti bila tiba-tiba terlihat anda pakai tudung. Kita tutup aurat kerana Allah. Mereka tak boleh beri kita pahala melainkan Allah. Sebagai wanita muslim, kita wajib menutup aurat..

”Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (An nur ayat 30)

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka…..” sehingga akhir terjemahan ayat ini. (An nur ayat 31)

Asma’ bint Abi Bakr datang bertemu Nabi s.a.w. dalam keadaan pakaiannya nipis sehingga nampak kulit badannya, lalu Nabi s.a.w. pun berpaling daripadanya dan bersabda: “Wahai Asma’, seorang perempuan yang telah sampai haidh (baligh) tidak boleh dilihat (hendaklah bertutup) pada badannya melainkan ini dan ini”(sambil baginda menunjukkan ke arah wajah dan kedua pergelangan tangannya).

Menutup aurat sangat dituntut dalam islam. Wanita yang menutup aurat akan dapat menghindarkan ftnah. Tapi ada juga yang bertudung ikut trend. Pergi sekolah atau kuliah, oh pakai tudung semestinya.. keluar bandar lepak dengan member , tudung terbang ke mana?

Satu jenis style lagi, bertudung tapi lengan pendek, tak pun rambut terkeluar kat belakang. Ada lagi seorang ni, pakai tundung tapi baju ketat. Ni la yang disindir Rasulullah S.A.W. "Berpakaian tapi telanjang"

macm ni kan bagus.sopan je..


p/s: Janganlah kita tergolong dalam golongan wanita-wanita tabarruj ini. Astaghfirullahalazim... Astaghfirullahalazim...Astaghfirullahalazim...

Sabtu, 2 April 2011

Rahsia Kehidupan dan kematian



Kata Kumail, "Saya bersama-sama Ali telah berjalan ke arah padang pasir pada suatu hari. Dia telah mendekati tanah perkuburan yang terdapat di situ sambil berkata, "Ya ahli-ahli kubur ! Wahai kamu yang telah menghuni di tempat sunyi ini ! Bagaimanakah keadaan kamu di dunia sana ?Setahu kami segala harta peninggalan kamu telah habis dibahagi-bahagikan, anak-anak kamu telah menjadi yatim dan janda-janda yang kamu tinggalkan telahpun berkahwin semula. Sekarang ceritakan sedikit perihal diri kamu."

Kemudian sambil menoleh kepada saya, dia berkata, "Ya Kumail! Seandainya mereka boleh bercakap sudah tentu mereka akan mengatakan sebaik-baik bekalan ialah taqwa." Airmata berhamburan dari kedua-dua belah matanya. Katanya lagi, "Ya Kumail, perkuburan merupakan tempat menyimpan segala perbuatan manusia. Tetapi kita menyedari hakikat ini hanya selepas memasukinya."

Mengikut sebuah hadith tiap-tiap manusia akan menemui perbuatan-perbuatannya yang baik. Perbuatan-perbuatan baiknya itu akan berupa seorang manusia yang akan menjadi sahabat dan penawar hatinya. Sebaliknya kejahatan-kejahatannya akan berupa seekor binatang yang hodoh yang mengeluarkan bau yang busuk dan yang menambahkan kesengsaraannya. Nabi s.a.w telah bersabda dalam sebuah hadith, "Hanya tiga benda saja yang mengikuti seseorang ke kuburnya; harta-bendanya, kaum kerabatnya dan amal perbuatannya. Harta benda dan akrib kerabatnya akan kembali selepas upacara pengkebumiannya. Yang tinggal bersama-samanya hanyalah amalannya saja."

Pada suatu hari Nabi s.a.w telah bertanya kepada para sahabatnya, "Tahukah kamu tentang perhubunganmu dengan saudara-maramu, kekayaan dan amal perbuatanmu ?"

Sahabat-sahabat semua ingin mendengar penjelasan baginda. Nabi pun berkata, "Perhubungan itu bolehlah diumpamakan dengan perhubungan seorang manusia dengan tiga orang adik-beradiknya. Apbila manusia hampir-hampir hendak mati dia pun memanggil salah seorang daripada saudara-saudaranya tadi lalu berkata, "Saudara, engkau tahu keadaan aku bukan ? Apakah pertolongan yang dapat engkau berikan aku ?" Saudaranya menjawab, "Aku akan memanggil doktor untuk merawati kamu dan aku akanmenjaga kamu. Kalau engkau mati, aku akan mandikan kamu, mengkafankan kamu serta mengusung jenazahmu ke perkuburan. Kemudian aku akan mendoakan kamu. Saudaranya ini ialah kaum kerabatnya. Soalan yang sama dikemukakan kepada saudaranya yang kedua. Jawapannya begini, "Aku akan berada bersama-sama dengan engkau selama engkau masih bernyawa. Sebaik-baik saja engkau meninggal, aku akan pergi kepada orang lain." Saudaranya yang kedua ini ialah harta kekayaannya. Apabila soalan itu dihadapkan kepada saudaranya yang ketiga, dia menjawab, "Aku tidak akan meninggalkan kamu walaupun di dalam kubur. Aku akan bersama-sama kamu ke tempat itu. Ketika amal perbuatanmu dipertimbangkan, aku akan memberatkan perbuatanmu yang baik." Saudara yang terakhir ini ialah kebaktian yang telah diperbuatkan. Sekarang yang mana satu yang menjadi pilihanmu ?" Jawab para sahabat, "Ya Rasulullah tidak syak lagi yang saudaranya yang terakhir ialah yang paling berguna untuk dirinya."

Jumaat, 1 April 2011

Falsafah Hidup



Dalam menghadapi alam kehidupan, sebagai manusia kita harus mempunyai falsafah hidup, kerana anda akan hidup dalam kegelapan jika tanpa hasrat dan keinginan dan semua hasrat dan keinginan adalah buta jika tidak disertai pengetahuan dan pengetahuan adalah kehampaan jika tidak diikuti pelajaran dan setiap pelajaran adalah sia-sia jika tidak disertai CINTA

Selasa, 29 Mac 2011

Kisah Jilbab ♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥

Ada seorang wanita yang terkenal taat beribadah. Ia sentiasa melaksanakan ibadah sunnah. Hanya satu kekurangannya. Ia tak mau berjilbab. Menutup auratnya. Setiap kali ditanya ia hanya tersenyum dan menjawab, “Insyaallah. Yang penting hati dulu yang berjilbab.” Sudah banyak orang yang menanyakannya maupun menasihatinya. Tapi jawapannya tetap sama.

Hingga di suatu malam…
Ia bermimpi sedang di sebuah taman yang sangat indah. Rumputnya sangat hijau, pelbagai macam bunga bermekaran. Ia bahkan dapat merasakan segarnya udara dan wanginya bunga. Sebuah sungai yang sangat jernih hingga dasarnya kelihatan, melintas di pinggir taman. Semilir angin pun ia rasakan di sela-sela jarinya. Ia tidak sendiri. Ada beberapa wanita disitu yang juga menikmati keindahan taman. Ia pun menghampiri salah seorang wanita. Wajahnya sangat bersih, seakan-akan memancarkan cahaya yang sangat lembut.

“Assalamualaikum, saudariku..”
“Wa alaikumsalam.. Selamat datang, saudariku.”
“Terima kasih. Apakah ini syurga?”
Wanita itu tersenyum. “Tentu saja bukan, saudariku. Ini hanyalah tempat menunggu sebelum ke surga.” “Benarkah? Tak dapat kubayangkan seperti apa indahnya syurga jika tempat menunggunya saja sudah seindah ini.”
Wanita itu tersenyum lagi. “Amalan apa yang dapat membuatmu kemari, saudariku?”
“Aku selalu menjaga waktu solat dan aku menambahnya dengan ibadah sunnah.”
“Alhamdulillah..”
Tiba-tiba jauh di hujung taman ia melihat sebuah pintu yang sangat indah. Pintu itu terbuka. Dan ia melihat beberapa wanita yang berada di taman mulai memasukinya satu persatu.
“Ayuh, kita ikuti mereka.” kata wanita itu sambil setengah berlari.
“Apa di balik pintu itu?” katanya sambil mengikuti wanita itu.
“Tentu saja syurga, saudariku” larinya semakin cepat.
“Tunggu…tunggu aku..” ia berlari namun tetap tertinggal.
Wanita itu hanya setengah berlari sambil tersenyum padanya. Ia tetap tak mampu mengejarnya meski ia sudah berlari. Ia lalu berteriak, ” Amalan apa yang telah kau lakukan hingga kau begitu ringan?”
“Sama denganmu, saudariku.” jawab wanita itu sambil tersenyum.
Wanita itu telah mencapai pintu. Sebelah kakinya telah melewati pintu. Sebelum wanita itu melewati pintu sepenuhnya, ia berteriak pada wanita itu, “Amalan apalagi yang kau lakukan yang tidak kulakukan?”
Wanita itu menatapnya dan tersenyum. Lalu berkata, “Apakah kau tak memperhatikan dirimu apa yang membezakan dengan diriku?”
Ia sudah kehabisan nafas, tak mampu lagi menjawab.
“Apakah kau mengira Rabbmu akan mengizinkanmu masuk ke surgaNya tanpa jilbab menutup auratmu?”

♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥
Tubuh wanita itu telah melewati pintu, tapi tiba-tiba kepalanya mengintip keluar, memandangnya dan berkata, “Sungguh sangat disayangkan amalanmu tak mampu membuatmu mengikutiku memasuki syurga ini. Maka kau tak akan pernah mendapatkan syurga ini untuk dirimu. Cukuplah syurga hanya sampai di hatimu kerana niatmu adalah menghijabi hati.”

Ia terpegun..lalu terbangun..beristighfar lalu mengambil air wudhu. Ia tunaikan solat malam. Menangis dan menyesali perkataannya dulu..berjanji pada Allah sejak saat itu ia akan menutup auratnya.

Isnin, 28 Mac 2011

Hidup 1 perjuangan


pernahkah kita terfikir:-

  1. apa tujuan kita hidup di alam ini?
  2. apakah tanggungjawab kita pada diri,keluarga, dan masyarakat?
  3. apakah kita telah berusaha dan mencapai kejayaan?
  4. kenapa kita wujud didunia ini?

Ahad, 27 Mac 2011

Sahabat dan kawan

Sahabat dan Kawan bayak perbezaan...
Sahabat sukar dicari dalam 100 kawan
sahabat sentiasa bersama
Sahabat berjuang bersama


Sahabat bukan sekada teman

Rabu, 23 Mac 2011

Sihat Sebelum Sakit

Rahmat dan nikmat kesihatan yang baik da Allah S.W.T kepada kita selaku hambanya amat berharga,kita dapat menjalani kehidupan dan urusan seharian dengan sebaiknya dengan nikmat ini

Sihat sebelum sakit terlalu luas maksudnya kita diberikan kesihatan anggota badan,penglihatan,pendengaran,percakapan,pergerakan,pernafasan dan sistem badan yang sempurna sehingga ke suatu masa.

Bilamana Allah menhendaki dan menarik balik nikmat ini, betapa sukarnya kita menjalani kehidupan kita? bersyukurlah dan beramallah dengan segala nikmat yang masih kita miliki...

Selasa, 22 Mac 2011

Dipondok Kecil


Dipondok kecil
Dipantai ombak
Berbuih putih
Beralun-alun

Di suatu hari Ayah berkata
Jaga adikmu Ayahkan pergi jauh
Kupandang wajah ayah
Dahinya kucium
Air mata mengalir hatiku pilu

Diam-diamlah sayang jangan menangis
Do`akan Ayah semoga diterima
Diam adikku sayang jangan menagis
Andai Ayah gugur do`akan biar syahid

Selamat berjuang Ayah tercinta
Kau pergi dulu Ayah ke medan juang
Kuiringi do`a moga berjaya
Beroleh kemenangan demi agama Islam

Wahai abangku kemana Ayah
Kusayang Ayah kucinta Ayah
Wahai abangku kemana Ayah
Kusayang Ayah kucinta Ayah

Duhai adikku sayang jangan menangis
Ayah-mu pergi menyambut seruan Illahi
Tapi ingatlah adikku pesanan Ayah
Berjuang dan berkorban walau diamana juang
Pada-Mu Tuhan aku bermohon
Dosa ayah-ku minta diampunkan
Berilah rahmat bantulah ia
Untuk menegakkan agama Islam

Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara

Masihkah kita ingat tentang 5 perkara sebelum 5 perkara?
  • Sihat sebelum sakit
  • Muda sebelum tua
  • Kaya sebelum miskin
  • Lapang sebelum sempit
  • Hidup sebelum mati
Ingat lapangkan fikiran,minta positif adalah minda kejayaan..!!

Bersyukur dengan kehidupan



Antara nikmat yang diberi untuk kita selaku hamba ialah dapat meneruskan kehidupan sehingga ke hari ini kerana setiap masa dan setiap hari pasti ada insan yang meninggal dunia,tidak terkecuali mungkin masa kita selepas ini,mungkin kita merasakan hidup ini tidak sempurna dan tertekan dengan cabaran serta dugaan yang menimpa kita.

Kenapa kita di uji? percayalah Allah tidak akan memberi ujian yang tidak mampu untuk kita pikul, setiap ujian akan memberikan kita kekuatan andai kita mampu menghadapinya,jalan penyelesaian kepada sesuatu masalah amat luas, kita wajib mencarinya

Jika ujian pada kita dirasakan berat, percayalah masih ada ujian yang lebih berat menimpa orang lain,jangan sesekali mengambil pendekatan yang salah,kerana Allah bersama kita,
bersyukurlah dengan kehidupan kita, kerana masa kita didunia ini belum pasti sampai bila?

Rabu, 16 Mac 2011

Pintu Neraka

  1. Neraka Hawiyah
  2. Neraka Jahim
  3. Neraka Saqar
  4. Neraka Lazhaa
  5. Neraka Hutamah
  6. Neraka Sa'ir
  7. Neraka Wail
Inikah jalan kita di nanti?

Selasa, 15 Mac 2011

Bisness Online



anda suri rumah sepenuh masa? tahukah kita yang suri rumah juga mampu menjana pendapatan lumayan hanya dengan bisness online? berniaga adalah sunnah Rasulullah S.A.W, jika anda berbakat dalam bidang masakan, berniaga biskut dan kek.Jika anda pandai menjahit, pandai dalam kraftangan, semuanya mampu menjadi pendapatan sampingan anda, ayuh.. bagkitlah suri rumah, jadikan Bisness Online pendapatan sampingan anda yang lumayan

Apa khabar aku hari ini?

sesekali ketika lapang, berhenti sejenak dan berfikir dan bertanya pada diri apa khabar aku hari ini? apakah pencapaian aku hari ini sudah memadai? jika tidak...apakah usaha aku? minda positif dan bermatlamat ialah hala tuju kearah pencapaian terbaik

berSYUKUR, IKHLAS dan SABAR



Belajarlah…
Bahwa tidak selamanya hidup ini indah.
Kadang Allah menguji kita melalui derita.
Tapi ketahuilah, bahwa Dia tidak pernah meninggalkan kita.
Sebab itu belajarlah menikmati hidup ini dengan berSYUKUR.

Belajarlah…
bahwa tidak semua yang kita harapkan akan menjadi kenyataan.
kadang Allah membelokkan rencana kita.
Tapi ketahuilah.. bahwa itu lebih baik dari apa yang kita rencanakan.
Sebab itu belajarlah menerima semua itu dengan IKHLAS.

Belajarlah…
bahawa cubaan itu pasti datang dalam hidup.
Sebab itu belajarlah menghadapainya dengan SABAR.

Maka itu…

Belajarlah dengan berSYUKUR, IKHLAS dan SABAR dalam segala hal.

Dan sikap itulah yang membuat sihat jiwa dan raga…..
Sesungguhnya Allah mencela sikap lemah. Kerana itu, kamu harus bertindak cerdas dan cekatan, dan ( setelah itu ) kalau kamu dikalahkan oleh suatu urusan ( tidak berhasil menghadapinya ), katakanlah , ” Hasbiyallah” ( Cukuplah Allah bagiku ) ” ( H.R. Abu Daud )

Motivasi Diri



Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzi, Rasulullah s.a.w bersabda:
” Barangsiapa yang hidup tenang dilingkungannya, sihat badannya, dan tercukupi keperluan sehari-harinya, maka seolah-olah dunia ini secara keseluruhannya telah diperuntukkan untuknya’

Maksud hadis ini adalah bahawa jika kita telah mempunyai makanan yang cukup dan tempat berlindung yang aman, maka kita telah mendapatkan kebahagiaan yang sempurna dan kebaikan yang terindah.

Tetapi ramai dari kita ( termasuk saya juga ni ) kadang-kadang telah meraihnya tetapi kita tidak mengingatinya, tidak memperhatikannya dan tidak menyedarinya ( mensyukurinya )

Kita selalu memikirkan apa yang tidak kita miliki dan selalu merasa rugi terhadap kekurangan yang kita miliki sehingga melupakan kelebihan yang kita miliki. Sebenarnya bersusah hati tentang apa yang tidak anda miliki, adalah membazirkan apa yang anda miliki

Jumaat, 11 Mac 2011

Hantu Kak Limah Balik Rumah

Antara filem yang mendapat tempat kini HKLBR, tahniah pada pihak yang telah membikin filem ini, hantu kak limah balik rumah penuh dengan misteri? berjaya menambat hati penonton

Khamis, 10 Mac 2011

Kemulian Diri Dengan Berakhlak Baik



Rasulullah saw. Bersabda bermaksud:
“Sebesar-besar kebajikan itu ialah berakhlak dengan akhlak yang baik, dan dosa itu ialah perasaan bimbang dalam jiwa dan engkau tidak suka keadaan itu diketahui oleh orang lain”.

Huraian
  1. Seseorang yang berakhlak mulia akan mendapat pahala dan boleh mendatangkan kebaikan untuk diri sendiri dan kebajikan kepada orang lain.
  2. Orang yang melakukan dosa tidak akan mendapat ketenangan jiwa didalam hidupnya.
  3. Berakhlaklah dengan akhlak yang mulia kerana ia sebesar besar kebajikan dan janganlah melakukan dosa kerana dosa itu ialah azab seksa, yang dirasai baik didunia mahupun diakhirat.

nuffnang petikan blog

myfadhlinsakina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...